صادرات هوایی و دریایی به چین

صادرات کالا به چین ؛ آموزش صادرات به چین در ۱۱ مرحله + قوانین و شرایط

لیست کالاهای پرسود صادراتی به چین

توسط کارشناسان بازرگانی مسلط بر زمینه واردات و صادرات

اگر در جریان صادرات به چین نباشید، دانستن این موضوع که تجارت ایران و چین دو طرفه است برایتان جالب می باشد. همانطور که ایران کالاهای خود را از کشور چین تامین می کند، چین نیز بسیاری از کالاها و مواد اولیه موردنیاز خود را از ایران وارد می کند. ایران تنها ۰.۵ درصد از نیاز وارداتی چین را تامین می کند و این امر نشان می دهد که بازرگانان ایرانی هنوز تا چه میزان می توانند از تجارت با چین کسب سود کنند. پس اگر ظرفیت انجام این کار را دارید همراه بازرگانی ایجاب باشید.

فهرست مطالب

مقدمه:

برخلاف تصور برخی تجار و صنعت گران ایرانی که تنها ایران را مصرف کننده کالاها و محصولات چینی می دانند، کشور چین نیز به عنوان دومین اقتصاد برتر دنیا به محصولاتی از سایر کشورها من جمله ایران نیاز دارد. در واقع مراوده تجاری دو کشور ایران و چین دو طرفه است و همانطور که درصد بالایی از نیاز بازار ایران توسط محصولات چینی تامین می شود، ایران نیز سهمی از بازار مواد اولیه و محصول نهایی چین را داراست. در گذشته، منابع و نیروی کار در چین ارزان بود و قیمت محصول تمام شده بسیار پایین بود اما در سال‌های اخیر و به دلیل تغییرات اقتصادی رخ داده در سطح چین، نیروی کار به مانند سابق ارزان نیست و هزینه منابعی مانند گاز و برق نیز افزایش یافته است؛ امری که در ایران با توجه به کاهش ارزش ریال برعکس شده و هم هزینه نیروی کار و هم هزینه منابع به لحاظ سطح نرمال جهانی کاهش یافته اما همچنان خرید از چین به صرفه است.

شاید تصور این مورد برای شما دشوار باشد اما بسیاری از مواد اولیه موردنیاز برای صنایع و همچنین برخی از محصولات نهایی بازار چین از سوی ایران تامین می شود. این امر زمینه خوبی را برای بازرگانان ایران فراهم کرده است تا علاوه بر حضور در بازار چین و امکان مراودات تجاری و بهره گیری از امتیازاتی مانند واردات در قبال صادرات و واردات بدون انتقال ارز، در بحث ارز آوری به کشور مشارکت می کنند، کسب درآمد و سود بالایی دارند و از امتیازات و مزایای حضور در کشور چین استفاده می کنند. در سال ۲۰۱۸ حدود ۲۱ میلیارد دلار ارزش صادرات ایران به چین بوده است که نسبت به دو سال گذشته‌اش، رشد ۴۰ درصدی داشته است. شما نیز می توانید سهم خود را در افزایش این میزان ایفا نمایید.

اهمیت صادرات به چین

اهمیت صادرات به چین و بررسی وضعیت تجاری میان دو کشور

شاید بسیاری از افراد این سوال برایشان به وجود ﺁید که آیا اصلا صادرات به چین سودﺁور است و اهمیتی دارد؟ در پاسخ این سوال باید بگوییم که یکی از مهم ترین اصول مارکتینگ این است که ابتدا بازار هدف خود را بشناسید و سپس با توجه به نیازهای آن اقدام به عرضه ی کالا کنید تا نیازهایشان را برطرف کنید. با توجه به جمعیتی که چین دارد و با اینکه یک کشور تولیدکننده است اما باز هم بسیاری از محصولات و کالاها هستند که این کشور نمی تواند آن ها را در مقدار زیاد تولید کند و نیاز مردم کشور خود را برطرف کند. این مساله دلیل صادرات به چین برای بسیاری از کشورها خصوصا ایران است.

کشور چین دارای انبوهی از مرزهای آبی و زمینی وسیع به همراه دسترسی به دریاها و آب های ﺁزاد از چند نقطه است. این موقعیت های مناسب سبب شد که کشور چین برای بسیاری از کشورها از نظر اقتصادی و سیاسی و تجاری به یکی از کشورهای بااهمیت تبدیل شود و سبب شد که این کشور با انبوهی از کشورهای دنیا روابط تجاری گسترده داشته باشد که یکی از مهم ترین این کشورها کشور ایران است. تجارت بین دو کشور ایران و چین از سالیان دور وجود داشته و در دهه ی اخیر به اوج خود رسیده است به گونه ای که اکثر کالاها و محصولات ایرانی به چین صادرات می شود.

سهم ایران از صادرات به چین

اولین کشور هدف صادرات برای ایران در سالهای اخیر همواره به چین اختصاص یافته است. به عبارتی دیگر بیشترین حجم صادرات از ایران به کشورهای دیگر، با فاصله سهم کشور چین می شود اما سهم کشورمان از مارکت بزرگ وارداتی چین تنها چیزی در حدود ۰.۵% (نیم درصد!) در سال ۲۰۲۱ و معادل مبلغ  ۴/۱۰ میلیارد دلار است. بر اساس گزارشات و آمارها میزان صادرات ایران به دومین ابرقدرت اقتصادی جهان در سالهای اخیر به شرح زیر بوده است:

  • سال ۱۴۰۱ مبلغ در حدود ۱۳ میلیارد دلار
  • سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۰.۴ میلیارد دلار
  • سال ۹۹ مبلغ ۹ میلیارد دلار
  • سال ۹۸ مبلغ ۹.۶ میلیارد دلار
  • سال ۹۷ مبلغ ۹.۲ میلیارد دلار
  • سال ۹۶ مبلغ ۹ میلیارد دلار
  • سال ۹۵ مبلغ ۸.۳ میلیارد دلار

ایران چه کالاهایی به چین صادر میکند

ایران چه کالاهایی به چین صادر می‌کند؟ (مطابق با آمار اعلام شده از گمرک ایران)

جای تعجب نیست که سوخت‌های فسیلی و نفت از عمده‌ترین کالاهای صادراتی ایران به چین است. صنعت رو به پیشرفت و افزاینده چین و جمعیت زیاد و رو به افزایش کشور چین حجم سوخت فسیلی بسیار زیادی را می طلبد گویی که در این نیاز محدودیت ندارد و ایران نیاز این قدرت جهانی را تامین می‌کند. البته در کنار نفت خام کالاهای دیگری در ردیف محصولات صنعتی، معدنی و مشتقات نفتی مثل انواع سنگ معدنی، پلاستیک و محصولات پلاستیکی، مواد شیمیایی آلی، خاک، سیمان، آهک، گوگرد، مس، میوه، مرکبات و خشکبار، سرب، خمیر چوب و مشتقات آن، کاغذ، مقوا و تخته از مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به چین به حساب می‌آیند که این آمار با بررسی آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران به دست آمده است.

در این بخش فهرستی از کالاهای صادراتی ایران به چین در سال ۲۰۲۱ آورده شده است:

  • پلاستیک و مصنوعات آن: ۲،۱۴۳،۳۲۰ هزار دلار
  • سوخت‌های معدنی، روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها، مواد قیری؛ معدنی و غیره: ۱،۳۳۹،۹۷۵ هزار دلار
  • مواد شیمیایی آلی: ۱،۱۵۰،۸۳۵ هزار دلار
  • آهن و فولاد: ۶۵۶،۱۲۷ هزار دلار
  • میوه و آجیل خوراکی؛ پوست مرکبات یا خربزه: ۳۹۸،۱۸۰ هزار دلار
  • سنگ معدن، فلز نیم سوخته و خاکستر: ۳۰۲،۴۴۳ هزار دلار
  • نمک؛ گوگرد؛ خاک و سنگ؛ مواد گچ کاری، آهک و سیمان: ۱۷۶،۰۳۶ هزار دلار
  • مس و مصنوعات آن: ۱۶۷،۸۸۷ هزار دلار
  • آلومینیوم و محصولات آن: ۱۸،۶۶۱ هزار دلار
  • قهوه، چای، ماته و ادویه جات ترشی جات: ۱۱،۲۰۷ هزار دلار
  • ماهی و سخت پوستان، نرم تنان و سایر بی‌مهرگان آبزی: ۹،۰۱۳ هزار دلار
  • مواد شیمیایی معدنی؛ ترکیبات آلی یا معدنی فلزات گرانبها، فلزات خاکی کمیاب و غیره: ۸،۴۱۵ هزار دلار
  • محصولات شیمیایی متفرقه: ۴،۲۸۵ هزار دلار
  • صابون، مواد فعال آلی، مواد شوینده، مواد روان کننده: ۴،۰۶۹ هزار دلار
  • فرش و سایر کفپوش‌های نساجی: ۲،۴۲۴ هزار دلار
  • فرآورده های سبزیجات، میوه ها، آجیل ها یا سایر قسمت های گیاهان: ۱،۴۷۴ هزار دلار
  • لاستیک و مصنوعات آن: ۱،۳۲۰ هزار دلار
  • سایر محصولات نساجی ساخته شده؛ پوشاک فرسوده و محصولات نساجی فرسوده؛ راگ: ۱،۳۰۷ هزار دلار
  • آثار هنری، آثار کلکسیونی و عتیقه: ۱،۲۹۱ هزار دلار
  • اقلام پوشاک و لوازم جانبی پوشاک، بافتنی یا قلاب بافی: ۴۴۴ هزار دلار
  • ماشین آلات، لوازم مکانیکی، راکتورهای هسته‌ای، بویلرها؛ قطعات آن‌ها: ۳۴۸ هزار دلار
  • درختان زنده و گیاهان دیگر؛ پیاز، ریشه و مانند آن؛ گل‌های بریده و شاخ و برگ‌های زینتی: ۳۰۴ هزار دلار
  • پشم، موی ریز یا درشت حیوانات؛ نخ موی اسب و پارچه بافته شده: ۲۶۸ هزار دلار
  • چرم و پوست خام (غیر از پوست خز): ۲۶۷ هزار دلار

امکان صادرات کالا به چین وجود دارد؟

آیا امکان صادرات کالا به چین، بزرگترین صادر کننده جهان، وجود دارد؟

  • کشور چین مطابق با آمار جمعیت چین در سال ۲۰۲۳، ۱ میلیارد و ۴۰۲ میلیون نفر جمعیت دارد.
  • مردان ۵۱.۲۹ درصد کل جمعیت کشور و زنان ۴۸.۷۱ درصد را تشکیل می‌دهند.
  • ۶۰ درصد مردم در مناطق شهری و ۴۰ درصد در مناطق روستایی زندگی می‌کنند.
  • میانگین سنی جمعیت حدود ۳۸ سال برآورد شده است.

طبیعی است که به هر میزانی که رشد اقتصادی داشته باشد و بتواند در برخی از کالاها و محصولات در بازار جهانی یکه تاز باشد، باز هم کمبود مواد اولیه و برخی از کالاها را در کشور خود حس می کند. ضمن اینکه مصرف انرژی در این کشور نیز به سبب رونق اقتصادی رشد چشم گیری داشته و این موضوع باعث نگرانی چین و تجدیدنظر در تولید و یا تامین برخی کالاها شده است. کشورهای زیادی از جمله کره جنوبی، ژاپن، آمریکا و آلمان محصولاتی را به کشور چین صادر می کنند و بخشی از نیاز بازار چین را برآورده می کنند.

معمولا کشور ایران جزو انتخاب های اول کشور چین برای واردات مواد خام مورد نیاز خود است. در واقع با اینکه کشور چین  با به کارگیری نیروی کار ارزان و بهره گیری از زیر ساخت های خوب خود، موفق شده است که کشور خود را به یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان برتر در سطح دنیا تبدیل کند، بنا براین به دلیل تولید انبوه در حوزه های مختلف صنعت ،متعاقبا نیازمند انرژی و سوخت و مواد خام بسیار بالا می باشد. از آنجایی که کشور چین حدود ۷۰ درصد از انرژی مورد نیاز خود برای تولیدات را از زغال سنگ دریافت میکند، لذا به یکی از بزرگ ترین مصرف کننده های انرژی جهان در ۱۰ سال پیش تبدیل شده است.

بنابراین این نیاز شدید و مبرم چین به انرژی های سوختی و موادخام سبب شد اتفاقاتی در سال های گذشته بین دو کشور ایران و چین رخ بدهد و باعث شد که حجم واردات کالا و صادرات محصولات و کالاها بین این دو کشور به بیشترین حد ممکن برسد. در نتیجه امروزه صادرات به چین به یکی از جذاب ترین و پررونق ترین بازارها برای تجار ایرانی  نسبت به گذشته شده است.

البته با وجود اینکه تجارت ایران و چین رقم ۵۰ میلیارد دلار را نیز تجربه کرده است اما در سالهای اخیر این رقم به کمتر از محدوده ۲۰ میلیارد دلار رسیده که با اتخاذ رویه مناسب و تدابیر اصولی میتوان به ارقامی بالاتر دست یافت. که بخش بازرگانی مرکز توسعه تجارت ایران در چین تحت عنوان بازرگانی ایجاب با هدف توسعه تجارت ایران با چین در حوزه های مختلف در تلاش است که در حد توان خود تاثیر بسزایی در افزایش حجم تجارت ایران با چین را داشته باشد.

رشد اقتصادی چشمگیر چین فقط در حدود ۴۰ سال (از فرش تا عرش چشم بادامی ها)

شاید باور این امر برای شما سخت باشد که بدانید مردمان کشور چین در ۴۰ سال گذشته حتی در تهیه مواد خوراکی نیز عاجز بودند و بهترین غذای این کشور سیب زمینی بود! هنوز هم چینی ها برای سلام و احوال پرسی از عبارت 你好,你吃饭了吗 به معنای “سلام، غذا خوردی؟” به جای عبارت سلام حالت چطوره استفاده می کنند که نشان از همان دوران سخت اقتصادی و فقر مطلق دارد. در واقع خوردن غذا برای یک چینی در آن دوران حکم مرگ و زندگی را داشت و اگر یک چینی می فهمید خانواده اش غذا خورده اند، خیال راحتی داشت. حال چینی ها از آن فقر مطلق در طی ۴۰ سال توسعه به حالت نسبتا مرفهی رسیده اند، حتی قشر وسیعی از چشم بادامی هم اکنون زندگی لاکچری را تجربه می کنند و بستر مناسبی را در بازار داخلی و بین المللی خود برای فعالیت بازرگانان سراسر دنیا فراهم کرده اند.

لیست کالاهای صادراتی ایران به چین
لیست کالاهای پرسود صادراتی به چین ۲۰۲۲

چین به چه کالاهایی نیاز دارد؟

حال اگر به دنبال نیاز مردم چین و برطرف کردن نیاز آن ها و رسیدن به سود بیشتر برای خود هستید باید با لیست کالاهای صادراتی به چین ﺁشنا شوید. در این راستا باید متذکر شویم که در حال حاضر ظرفیت های صادرات به چین بسیار زیاد و متنوع می باشد. به همین دلیل لیستی از مهم ترین محصولات و کالاهای صادراتی به چین را تهیه نمودیم که عبارتند از:

  • نفت و فرآورده های نفتی که مهم ترین ظرفیت های ایران برای صادرات به چین می باشند و سالانه مقدار زیادی از این محصولات به چین صادر می شوند.
  • فلزات ضروری و با اهمیت مثل روی و آلومینیوم
  • انواع مواد شوینده مثل صابون و شامپو و سفید کننده و پودرهای لباسشویی
  • انواع سنگ همچون سنگ کروم و سنگ آهن و سیمان و سنگ روی و سنگ سرب و زغال سنگ و دیگر مواد معدنی
  • کنسانتره و هیدروکسید سدیم
  • بنزن و پلی اتیلن و اوره و پلى کلرو وینیل
  • انواع نخ و پشم و کرک و پنبه و این قبیل محصولات
  • انواع چرم و پوست گاو و گوسفند و بز
  • تنباکو
  • انواع گل تازه و خشک
  • اترهاى مونوبوتیلیک، ترى کلرو اتیلن، اترهاى سیکلانیک، اترمونولیک ‌هاى اتیلن گلیکول و اتر دى اتیلیک
  • انواع آهن آلات و فولاد و پروفیل
  • انواع سنگ ها چون سنگ های ساختمانی و مرمر و غیره
  • موم های مصنوعی
  • انواع خشکبار مثل پسته و فندق و بادام و خرما و انجیر خشک
  • انواع سبزیجات تازه و یخ شده و خشک نظیر کلم
  • انواع پارچه های کتان و پشمی
  • فرش
  • خمیر چوب
  • انواع پلاستیک و محصولات پلاستیکی
  • قیر و ﺁسفالت
  • انواع میوه و آب میوه اعم از آب سیب و پرتقال و انگور و گریپ فروت و گلابی
  • انواع فرآورده های صنایع غذایی مثل سس گوجه و آدامس و نوشابه و سرکه و مربا و انواع شکلات و عسل
  • پیاز و سیر خشک شده

انواع کاغذ و مقوا و تخته صنایع دستی از دیگر ظرفیت های مهم صادرات به چین است که رونق زیادی برای اقتصاد کشور دارد. از جمله مهم ترین صنایع دستی صادرات به چین می توان به فرش های دستی و سنتی و نفیس ایرانی، انواع پارچه های سنتی با طرح ها و تزئین های زیبا و انواع شیشه های تزئینی اشاره نمود.

۱۰ کشور برتر صادر کننده به کشور چین

چین، دومین ابرقدرت اقتصادی جهان و با وجود اینکه از بزرگ ترین صادر کننده های جهان به شمار می آید. بخش زیادی از محصولات مورد نظر خود را از طریق واردات تامین میکند در کنار کالاهایی که به کشورهای دیگر صادر می‌کند این رقم در سال ۲۰۲۱ معادل ۲,۰۵۵,۵۹۰,۶۱۲,۰۰۰ دلار یعنی بالغ بر ۲۰۵۵ میلیارد دلار بوده است.

۱۰ کشور اول صادر کننده که سهم بیشتری به کشور چین دارند عبارتند از:

  1. چین تایپه یا همان تایوان (۹.۳ درصد)
  2. جمهوری کره (۸ درصد)
  3. ژاپن (۷/۷ درصد)
  4. آمریکا (۶.۸ درصد)
  5. استرالیا (۱/۶ درصد)
  6. آلمان (۵.۱ درصد)
  7. برزیل (۴.۱ درصد)
  8. مالزی (۳.۷ درصد)
  9. ویتنام (۳.۵ درصد)
  10. روسیه (۲.۸ درصد)

طی سال‌های اخیر و با وجود تحریم‌های جهانی علیه ایران  چین همچنان اصلی‌ترین شریک تجاری ایران بوده است؛ هم به لحاظ واردات و هم به لحاظ صادرات کالاهای داخلی به چین. همین مسئله هم باعث شد بسیاری از کسب و کارها بیش از پیش به فکر آغاز مراودات اقتصادی با این کشور و شروع صادرات به چین بیفتند.

مراحل صادرات کالا به کشور چین

صادرات کالا به چین نیز مانند واردات کالا از چین دارای قوانین و شرایط خاصی است که بعضا این قوانین به دلیل شرایط خاص کشور چین و بعضا توسط سازمان توسعه تجارت ایران و بعضا توسط کنوانسیون های بین المللی تعیین می گردد. همراه ما باشید تا به بررسی مراحل صادرات کالا به کشور چین بپردازیم

مراحل و شرایط صادرات به چین در 11 گام

                                                           برای دانلود عکس بالا کلیک کنید: مراحل و شرایط صادرات به چین در ۱۱ گام

تاسیس شرکت و ایجاد حساب بانکی

بهتر است جهت صادرات کالا به عنوان یک شخص حقوقی و تحت نام شرکت به این امر بپردازید اما صادرات کالا توسط شخص حقیقی نیز امکان پذیر است. واقعیت این است که شرکت حقوقی شما مسیر بهتر و سریع تری را برای صادرات طی می کند. تاسیس یک شرکت در کشور چین و حساب بانکی شخصی نیز کمک شایانی به امر صادرات شما می کند؛ ایجاد دفتر فیزیکی، انبارداری و همچنین حضور افراد کاربلد در کشور چین مثل یک طلای ناب در دستان شما خواهد بود و امنیت کالا و وجه را در بالاترین حالت خود نگه می دارد اما اگر این موضوع برای شما امکان پذیر نیست و روش انجام آن را نیز نمی داند نگران نباشید چرا که بازرگانی ایجاب در این امر به شما کمک خواهد کرد.

بازاریابی کالای شما در کشور چین

منبع یابی و سورسینگ کالا در اینجا نه برای خرید کالا بلکه برای عرضه کالا کاربرد دارد. بازاریابی در کشور چین امری بسیار پیچیده و دشوار است؛ تسلط به زبان چینی، آشنایی با قواعد منبع یابی، و شناخت قواعد حقوقی عقد قرارداد و همکاری تنها بخشی از چالش های این کار است. مرکز تجاری ایران و چین تحت نام بازرگانی ایجاب به دلیل سالها حضور موفق در بازار چین و انجام مراودات تجاری میان دو کشور ایران و چین، راه‌های زیادی از جمله بازاریابی B2B، حضور در نمایشگاه ها، حضور در مارکت های آنلاین چینی، بازاریابی خیابانی و حضوری و سایر انواع روش های بازاریابی را برای این راه پیدا کرده و متناسب با هر نوع کالا و حجم صادرات روش های گوناگونی را به شما معرفی می کند و صفر تا صد منبع یابی و بازاریابی را انجام خواهد داد. تضمین این گروه بر روی قراردادهای منعقد شده خواهد بود.

بررسی اختصاصی کالای صادراتی در بازار چین

مجموعه ایجاب Ejob آماده بررسی دقیق کالای مورد نظر و ارائه گزارش کامل به کارفرمایان محترم و متقاضیان صادرات به چین می باشد. ائم سرفصل های این گزارش به شرح زیر می باشد:

  • میزان تولید کالای مورد نظر در کشور چین
  • میزان واردات کالای مورد نظر به کشور چین
  • قیمت کالای مورد نظر در بازار چین و سیاست های موثر بر قیمت گذاری آن
  • تعرفه ورودی کالای مورد نظر به کشور چین
  • بررسی شرایط و هزینه های حمل
  • بررسی کانال های توزیع داخل کشور چین
  • مذاکره با مشتریان عمده و تهیه لیستی از ایشان
  • اعتبار سنجی مشتریان معرفی شده
  • بررسی شرایط پرداخت پیشنهادی مشتریان و مشاوره در خصوص انتقال وجوه ناشی از صادرات
  • استاندارد های کشور چین و ملزومات فنی و کیفی کالا برای ورود به چین

انجام امور گمرکی و دریافت مجوزها

پس از اینکه پیش فاکتور را برای طرف چینی ارسال و شیوه حمل و نقل کالای خود به کشور چین را انتخاب کردید، نوبت به امور گمرکی و اخذ مجوزها می رسد. با یک عبارتی در صادرات روبرو می شوید به نام سیف کالا، سیف کالا پکیجی برای محاسبه هزینه قیمت کالا در ایران، هزینه بیمه، هزینه بسته بندی، هزینه حمل و نقل و سایر هزینه های جانبی کالا است. پرداخت هزینه دفتر گمرکی نیز در صورت اولین پارت صادرات اضافه می شود. اگر کالای صادراتی شما نیاز به مجوز داشته باشد، باید از ارگان مربوطه مجوز صادرات را دریافت کنید.

حال نوبت به اظهار کالا رسیده؛ باید به همراه مدارک لازم به گمرک مراجعه و اقدام به دریافت اظهارنامه صادراتی نمود. در نهایت فاکتور فروش شما توسط اتاق بازرگانی باید تایید شود تا بارنامه و پروانه گمرکی صادر و پس از طی تمامی این مراحل، جواز خروج و صادرات کالای شما صادر می شود.

ایران چه کالاهایی به چین صادر می کند؟

همانطور که در ابتدای بحث نیز به آن اشاره شد، بحث مصرف انرژی و سوخت در چین داغ است و این کشور به دلیل مصرف بالای منابع انرژی به سوخت نیاز دارد. سوخت های فسیلی و نفتی جزو نیازهای این کشور است و بخشی از این نیاز توسط ایران تامین می شود. در کنار سوخت، بسیاری از کالاهای دیگر نظیر محصولات خوراکی شامل انواع میوه، مرکبات و خشکبار، محصولات صنعتی شامل مواد اولیه، محصولات معدنی شامل سیمان، آهک، گوگرد، مس و سایر محصولات به خصوص صنایع دستی، محصولات دامی و کشاورزی، شوینده ها و خیل عظیمی از کالاها و محصولات دیگر از ایران به کشور چین صادر می شود.

در گروه کالاهای موردنیاز چین برای واردات به این کشور، ده دسته کالایی مهم طبق اعلام سازمان تجارت جهانی شامل ماشین آلات و تجهیزات برقی، سوخت های فسیلی، تجهیزات کامپیوتری، انواع سنگ معدن، تجهیزات پزشکی، وسایل نقلیه، محصولات پلاستیکی، مواد شیمیایی آلی، سنگ و فلزات گرانبها و در نهایت مس عنوان شده است.

بهترین کالاها برای صادرات به چین

از آن جاییکه تاجران در ابتدا سود و منفعت خود را در نظر می گیرند و تا سودی در کار نباشد هرگز آن تجارت را انجام نمی دهند. در موضوع صادرات به چین لیست پرسودترین کالاهایی که امکان صادرات به چین را دارند را برای شما آماده کرده ایم. حال اگر به دنبال یک سود چشمگیر در صادرات به چین هستید می توانید با صادرات کالاهای نام برده در زیر در فصل های مختلف به سود بالایی برسید. در پستی تحت عنوان پر سود ترین کالاهای صادراتی به چین به طور کامل به این مبحث پرداخته ایم و در اینجا خلاصه به آن اشاره می کنیم:

  • خوراکی: انواع میوه ها و خشکبار و سبزیجات و زعفران
  • صنایع دستی: انواع فرش و شیشه و پارچه های رومیزی و پارچه های نخی
  • انواع محصولات کشاورزی و دامداری: نظیر تنباکو و انواع گل خشک و پشم و پوست و چرم و غیره
  • انواع مواد معدنی: سنگ روی و آهن و زغال سنگ و آلومینیوم و بنزین و سنگ کروم و غیره

آیا تحریم ها مانعی جدی برای تجارت و صادرات به چین شده است؟

کشور چین در صدر کشورهایی است که ایران بیشترین صادرات را به آنها داشته است و سهم ایران از بازار وارداتی چین زیر نیم درصد است و این امر نشان دهنده بازار وسیع چین برای فعالیت بازرگانان، صنعت گران و تجار ایرانی است. تحریم های اقتصادی نیز باعث نشده است تا رابطه ایران با چین به عنوان اصلی ترین شریک تجاری خود خدشه دار شود و افزایش سهم ایران در بازار چین مستلزم تسهیل گری و ایجاد بسترهای مناسب فعالیت در این بازار است که مرکز تجاری ایران در چین تحت عنوان بازرگانی ایجاب این هدف را دنبال می کند.

توسعه صادرات به چین با کمک بخش خصوصی در دستور کار سازمان توسعه تجارت

وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه صادرات کالای ایرانی به چین در مقایسه با دیگر کشورها چندان رضایت بخش نیست، اضافه کرد: به سازمان توسعه تجارت ماموریت داده ایم با عزمی جدی ساختارش را اصلاح کند و در راستای توسعه صادرات به چین با حضور و کمک بخش خصوصی گام بردارد.

رحمانی از تبادل کالا در حوزه تکنولوژی و فناوری به عنوان یکی از زمینه‌های همکاری خوب ایران با چین با توجه به ظرفیت‌های موجود میان دو کشور نام برد و گفت: صادرات فناوری‌های جدید فرصت جدید و خوبی است ضمن اینکه می‌توان صادرات کالا به این کشور را به صورت سنتی ادامه و تقویت کرد. وی با اشاره به حضور ۲۰ شرکت ایرانی در نمایشگاه واردات چین افزود: با جهت گیری خوب، امسال به تناسب شرایط جدید در نمایشگاه حضور پیدا کردیم به طوری که شرکت‌های فناوری و محصولات دانش بنیان ایرانی بیشتری در این نمایشگاه حضور یافته اند.

جزئیات خدمات مشاوره صادرات در ایجاب

تحقیقات و شناسایی بازار یکی از اصلی‌ترین نیازها پیش از ورود محصول جدید به بازار هدف می‌باشد. ورود به بازار هدف نیازمند شناخت صحیح از آن بازار، تعیین مخاطبان محصول، تحلیل رفتار مصرف‌کننده، شناخت رقبا، تخمین صحیح از میزان کشش و سهم قابل کسب از بازار و سایر پارامترهای تاثیرگذار می‌باشد. بر همین اساس خدمات مختلفی با توجه به نیاز شرکت‌ها در این بخش توسط مجموعه ایجاب Ejob ارائه می شود. از خرید کالا در چین گرفته تا حمل کالا از چین به ایران و دریافت کالا، بازرگانی ایجاب در کنار شماست.

بررسی اختصاصی کالای صادراتی در بازار چین

مجموعه ایجاب Ejob آماده بررسی دقیق کالای مورد نظر و ارائه گزارش کامل به کارفرمایان محترم و متقاضیان صادرات به چین می باشد. ائم سرفصل های این گزارش به شرح زیر می باشد:

  • میزان تولید کالای مورد نظر در کشور چین
  • میزان واردات کالای مورد نظر به کشور چین
  • قیمت کالای مورد نظر در بازار چین و سیاست های موثر بر قیمت گذاری آن
  • تعرفه ورودی کالای مورد نظر به کشور چین
  • بررسی شرایط و هزینه های حمل
  • بررسی کانال های توزیع داخل کشور چین
  • مذاکره با مشتریان عمده و تهیه لیستی از ایشان
  • اعتبار سنجی مشتریان معرفی شده
  • بررسی شرایط پرداخت پیشنهادی مشتریان و مشاوره در خصوص انتقال وجوه ناشی از صادرات
  • استاندارد های کشور چین و ملزومات فنی و کیفی کالا برای ورود به چین

جمع بندی

کشور چین برای واردات کالاهای موردنیاز خود، پذیرای کشورهای صادر کننده ای است که بتوانند این نیاز را برطرف کنند. فضای باز مراوده تجاری میان ایران و چین، امر صادرات به این کشور را بیشتر از پیش آسان کرده است و مرکز تجاری ایران در چین با اخذ مجوزهای لازم از سازمان توسعه تجارت ایران، در تمام مسیر صادرات کالا به کشور چین  همراه شما خواهد بود.

سوالات متداول

منظور از صادرات کالا چیست؟

صادرات کالا عبارت است از ارسال یک کالا از یک نقطه در داخل کشور به نقطه دیگر چه در داخل و چه در خارج از کشور که عموما در سطح بازار و بازرگانی به معنای ارسال کالا به خارج از کشور است.

صادرات کالا به چین چه فوایدی برای تولید کنندگان دارد؟

علاوه بر دریافت سود بالا، موجب استفاده از تسهیلات و امتیازات حضور در بازار بین المللی و خاصه کشور چین می شود.

صادرات کالا چه اهمیتی برای رشد اقتصادی یک کشور دارد؟

صادرات کالا موجب افزایش ثروت ناخالص ملی و همچنین ارز آوری به کشور می شود.

صادرات کالا به کشور چین چه مراحلی دارد؟

در هر پارت صادرات و بسته به نوع کالا و سایر مولفه های مهم، مراحل متفاوتی طی می شود. بهترین راه از سوی بازرگانی ایجاب پیش روی شما قرار داده خواهد شد.

keyboard_arrow_up