همه چیز درباره گرین کارت چین + راهنمای دریافت سال ۲۰۲۳

گرین کارت چین

اگر صاحب یک شرکت در چین هستید و یا سالهاست در چین کار می کنید، احتمالاً بوروکراسی طاقت فرسای تمدید ویزای چین را درک کرده اید. بنابراین، شما باید درخواست گرین کارت چین را مدنظر داشته باشید. این امر باعث صرفه جویی در وقت و انرژی شما می شود و در عین حال اقامت شما در چین را طولانی تر می کند. همچنین به شما این امکان را می دهد که تلاش خود را روی راه اندازی یک تجارت در چین متمرکز کنید و نگرانی بابت اقامت خود نداشته باشید. با تصویب شورای دولتی چین، وزیر امنیت عمومی وزیر امور خارجه به طور مشترک فرمان شماره ۷۴ را تایید کردند و رسما مقررات مربوط به بررسی و تایید اقامت دائم اتباع خارجی در چین را صادر کردند. بر اساس این مقررات، به خارجیانی که واجد شرایط اقامت دائم در چین هستند، گواهی شناسایی که معمولا به عنوان “گرین کارت” شناخته می شود، اعطا می شود. این مقررات در مجموع دارای ۲۹ ماده است که مقررات صریح در مورد پیش نیازهای خارجیانی که مایل به درخواست مجوز اقامت دائم در چین هستند، مدارک مورد نیاز، مراحلی که باید رعایت شود، محدودیت های اختیارات و لغو صلاحیت و غیره را مشخص می کند. همراه بازرگانی ایجاب باشید.

تاریخچه گرین کارت چین

در سال ۱۹۸۶، برای اولین بار چین اجازه اقامت دائم را به آلمان ها اعطا کرد که به عنوان اولین دارندگان “گرین کارت” چین تلقی می شوند. در سال ۱۹۹۱، چهار نفر خارجی دیگر به دلیل مشارکت برجسته خود در توسعه اقتصادی تیانجین، گواهینامه را از اداره امنیت عمومی تیانجین دریافت کردند. تا پایان سال ۲۰۰۱، چین طرحی را برای تنظیم سیستم «گرین کارت» طراحی کرد. پس از آن، شهرهای بزرگ از جمله پکن، شانگهای و گوانگژو مقررات مربوطه را صادر کردند. قانون جمهوری خلق چین در مورد کنترل ورود و خروج اتباع خارجی که توسط کمیته دائمی کنگره خلق در نوامبر ۱۹۸۵ به تصویب رسید، شرایط دریافت گرین کارت را سخت کرد اما مقررات اجرایی در مورد کنترل ورود و خروج اتباع خارجی در سال ۱۹۹۴ تجدید نظر شده است.

چه کسانی می توانند برای گرین کارت چین اقدام کنند؟

هزینه و مدارک موردنیاز برای گرین کارت چین

گرین کارت چین، کارت شناسایی اقامت دائم چین است که به خارجی ها اجازه می دهد مدت اقامت طولانی در مقایسه با ویزای کار داشته باشند. در فوریه ۲۰۲۰، دولت چین پیش نویسی را منتشر کرد که حاوی چندین به روز رسانی برای واجد شرایط بودن درخواست گرین کارت بود. پیش نویس جدید تفاوت قابل توجهی با مقررات قدیمی ندارد اما پیش نیازهای واجد شرایط بودن را بهبود داده تا روند درخواست را که در حال حاضر بسیار خسته کننده و سخت است، تسهیل کند.

بر اساس پیش نویس جدید، خارجیانی که برای اقامت دائم چین درخواست می کنند باید از سلامت خوبی برخوردار باشند، سابقه کیفری نداشته باشند و حداقل یکی از شرایط زیر را داشته باشند:

  • سرمایه گذاری: سرمایه گذار مستقیم در چین باشید و حداقل ۵۰۰.۰۰۰ دلار در مناطق غربی یا فقیرنشین چین، ۱ میلیون دلار در مناطق مرکزی یا ۲ میلیون دلار در مناطق دیگر سرمایه گذاری کرده باشید و حداقل برای سه سال متوالی سرمایه گذاری در چین را ادامه داده باشید.
  • تجربه تحصیلی و شغلی: فارغ التحصیل یک موسسه علمی افتخاری با سابقه کار ۳ ساله در چین، دارای ۳ سال تجربه کار در صنایع یا زمینه های کلیدی که از حمایت دولتی برخوردار هستند. ۴ تا ۸ سال کار در چین با درآمد سالانه که به ترتیب کمتر از ۴ تا ۶ برابر میانگین حقوق محلی بسیار در این امر به شما کمک می کند.
  • سطح استعداد و نیاز: استعدادهای بین‌المللی که می‌توانند سهم بزرگی در توسعه اقتصادی و اجتماعی چین داشته باشند یا دارای مهارت‌هایی هستند که به‌ویژه در چین مورد نیاز است.
  • رابطه خانوادگی: به چین بیایید تا با خانواده خود، حداقل پنج سال متاهل یا وابستگان شهروندان چینی باشند.
  • دستاوردهای شناخته شده: متخصصان تجارت خارجی با مشارکت های بین المللی شناخته شده.

شرایط و مدارک موردنیاز برای دریافت گرین کارت چین

برای دریافت گرین کارت چین، یک تبعه خارجی باید معیارها و شرایط خاصی را داشته باشد. در اینجا برخی از رایج ترین شرایط ذکر شده است:

  • پاسپورت معتبر: متقاضیان باید پاسپورت معتبر داشته باشند و از سلامت کامل برخوردار باشند.
  • گواهی ها: رزومه، گواهی های تحصیلی، گواهی درآمد و سایر مدارک مربوطه برای دریافت کارت سبز چین مورد نیاز است.
  • مهارت های حرفه ای سطح بالا یا مشارکت های قابل توجه: متقاضیان باید مهارت های حرفه ای سطح بالا یا مشارکت های قابل توجهی در چین داشته باشند، مانند تخصص در یک زمینه خاص، تحقیقات علمی یا سرمایه گذاری در این کشور.
  • شغل یا کسب و کار پایدار: متقاضیان باید شغل یا کسب و کار ثابتی در چین داشته باشند و باید مدرکی مبنی بر اشتغال یا ثبت کسب و کار ارائه دهند.
  • منبع درآمد پایدار: متقاضیان باید منبع درآمد ثابتی مانند حقوق یا سود کسب و کار داشته باشند تا بتوانند خود و خانواده خود را در چین تأمین کنند.
  • عدم سو پیشینه: متقاضیان باید دارای سابقه کیفری پاک بوده و تهدیدی برای امنیت ملی یا نظم عمومی نداشته باشند.
  • رفتار و شهرت خوب: متقاضیان باید رفتار و شهرت خوبی داشته باشند و نباید در چین هیچ گونه فعالیت غیرقانونی یا غیراخلاقی انجام دهند.
  • سابقه اقامت در چین: متقاضیان باید برای مدت معینی، معمولاً یک سال یا بیشتر، در چین زندگی کرده باشند تا تعهد خود را به این کشور نشان دهند.

ذکر این نکته ضروری است که این شرایط در معرض تغییر هستند و دولت چین ممکن است در هر زمانی معیارهایی را برای دریافت گرین کارت اضافه یا تغییر دهد. بنابراین، مهم است که از آخرین پیشرفت ها مطلع شوید و در صورت لزوم از مشاور مهاجرتی حرفه ای کمک بگیرید.

مزایای در دست داشتن گرین کارت چین

مزایای دریافت گرین کارت چین

مزیت اصلی آن، طول مدت اعتبار است. خارجیانی که بدون کارت سبز در چین اقامت دارند یا در حال تجارت هستند باید مجوز اقامت خود را سالیانه تمدید کنند. علاوه بر این، گرین کارت باعث صرفه جویی در زمان و کاهش دردسر دریافت اقامت موقت می شود، اجازه ورود و خروج آسان به کشور را می دهد و می تواند به طور جداگانه به عنوان گواهی قانونی برای اقامت در پکن استفاده شود. علاوه بر این، افرادی که دارای گرین کارت چینی هستند می توانند آزادانه کار کنند و طبق قوانین کار چین با آنها رفتار می شود. دارندگان گرین کارت در زمینه هایی مانند سرمایه گذاری و خرید مسکن و آموزش دارای حقوقی مانند شهروندان چینی شهری هستند که در آن زندگی می کنند. همچنین می‌توان از این کارت به‌عنوان شناسنامه در هنگام خرید بلیط قطار یا رزرو اتاق هتل استفاده کرد. با این حال، گرین کارت چینی معادل ملیت چینی نیست؛ دارندگان گرین کارت چین حق رای دادن، نامزدی در انتخابات یا خدمت در ارتش را ندارند.

چگونه برای گرین کارت چین اقدام کنیم؟

اداره امنیت عمومی استان ها، درخواست اقامت دائم چین را بررسی و رسیدگی می کند. متقاضیانی که مجرد و زیر ۱۸ سال باشند، والدین آنها می توانند برای اقامت دائم درخواست دهند یا به شخص ثالث واگذار کنند تا درخواست را از طرف خود ارائه دهد. در مورد درخواست شخص ثالث برای اقامت دائم، شخص ثالث باید از متقاضی وکالت نامه داشته باشد. ایرانیان می توانند درخواست اولیه خود را به سفارت چین در ایران ارسال کنند و پس از ورود به چین درخواست کامل را ارسال کنند. در طول فرآیند درخواست، ممکن است متقاضی ملزم به ارائه مدارک مختلفی مانند گذرنامه، گواهی ازدواج، صورتحساب مالیاتی و گواهی سرمایه گذاری خارجی باشد.

اداره امنیت عمومی باید در یک دوره شش ماهه پس از دریافت درخواست در مورد وضعیت درخواست تصمیم گیری کند. در صورت تایید، به بزرگسالان یک گرین کارت با اعتبار ۱۰ سال و به خردسالان یک گرین کارت با اعتبار ۵ سال داده می شود. گاها به بزرگسالان نیز اقامت ۵ ساله داده می شود.

به طور خلاصه، مراحل زیر برای دریافت گرین کارت این کشور طی می شود:

  • مدارک مورد نیاز را جمع آوری کنید: هنگامی که واجد شرایط بودن خود را مشخص کردید، باید تمام مدارک لازم را جمع آوری کنید. این امر شامل پاسپورت، رزومه، گواهی های تحصیلی، گواهی درآمد و سایر مدارک مربوطه می شود.
  • ارسال درخواست: مرحله بعدی ارسال درخواست و مدارک مورد نیاز به اداره امنیت عمومی محلی (PSB) در چین و یا سفارتخانه چین در کشور مبدا است. شما همچنین ملزم به پرداخت هزینه پردازش در این مرحله خواهید بود. زمان انتظار حدود ۶ ماه است.
  • شرکت در مصاحبه: پس از بررسی درخواست شما، ممکن است برای مصاحبه دعوت شوید. در طول مصاحبه، از شما خواسته می شود که به سؤالات مربوط به درخواست خود پاسخ دهید و در صورت لزوم اطلاعات تکمیلی را ارائه دهید.
  • منتظر تصمیم باشید: پس از مصاحبه، اداره امنیت عمومی درخواست شما را بررسی کرده و تصمیم می گیرد. این روند می تواند چندین ماه طول بکشد. تصمیم از طریق پست به شما اطلاع داده خواهد شد.
  • دریافت گرین کارت: در صورت تایید درخواست شما، برای دریافت گرین کارت باید به اداره امنیت عمومی چین رفته و هزینه دریافت کارت را نیز بپردازید.

توجه به این نکته ضروری است که فرآیند درخواست گرین کارت چین می تواند پیچیده و زمان بر باشد و توصیه می شود در صورت نیاز از یک مشاور حرفه ای مهاجرت کمک بگیرید. علاوه بر این، صبور بودن بسیار مهم است زیرا ممکن است این فرآیند چندین ماه طول بکشد.

هزینه دریافت گرین کارت چین چقدر است؟

هزینه درخواست برای درخواست اقامت دائم حدود ۱۵۰۰ یوان (تقریباً ۲۲۰ دلار) برای هر نفر است. در صورت تایید درخواست، ۳۰۰ یوان اضافی برای دریافت مجوز اقامت دائم دریافت می شود؛ بنابراین کل هزینه ۱۸۰۰ یوان است. اگر متقاضیان قبلا مجوز اقامت دائم داشته اند اما باید مجوز را تمدید، اصلاح یا به روز کنند، باید مجددا برای مجوز جدید، مبلغ ۳۰۰ یوان بپردازند. در صورت مفقود شدن یا آسیب دیدگی، دارنده کارت باید ۶۰۰ یوان هزینه تعویض بپردازد.

جمع بندی

اگر می خواهید برای دریافت گرین کارت چین اقدام کنید و یکی از روش های موردنیاز برای این کار را انجام دهید، مرکز توسعه تجارت ایران در چین با نام بازرگانی ایجاب در خدمت شماست تا مشاوره های رایگان جهت انجام امور تحصیلی، کاری و سرمایه گذاری در کشور چین را در اختیار شما قرار داده و بهترین مسیر در کوتاه ترین زمان برای شما طی شود.

سوالات متداول

چه مدارکی برای دریافت گرین کارت چین نیاز است؟

پاسپورت، رزومه، گواهی های تحصیلی، گواهی درآمد و سایر مدارک مربوطه برای دریافت این مجوز نیاز است.

دریافت گرین کارت چین چقدر هزینه دارد؟

حدود ۲۲۰ دلار که معادل ۱۵۰۰ یوان می شود.

دریافت گرین کارت چین چقدر زمان می برد؟

بررسی درخواست می تواند تا ۶ ماه نیز به طول بیانجامد.

آیا گرین کارت چین دائم است؟

خیر، گرین کارت چین را باید هر ۵ تا ۱۰ سال تمدید کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x