صادرات زعفران به چین؛ نحوه فروش و قیمت زعفران در چین

صادرات زعفران به چین

صادرات زعفران به چین و قوانین و مراحل آن، موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. زعفران که گرانبها ترین ادویه جهان محسوب می‌شود، یکی از مهمترین محصولات کشاورزی در دنیا است و دلیل اهمیت بالای این گیاه، مصارف دارویی و خوراکی آن است. حتما می‌دانید کشورمان ایران بیش از ۹۵ درصد زعفران جهان را تامین می کند و به کشور هایی چون هند، امارات، افغانستان، چین و عراق صادر می‌کند. در این میان چین بزرگترین هدف صادرات زعفران می‌باشد. این گیاه که به طلای سرخ معروف است در آب و هوای گرمسیری به خوبی رشد می‌کند و در کشورمان شهرهایی مانند خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و همچنین کرمان چهارمحال بختیاری برای کشت زعفران کاملا ایده‌آل هستند. همراه بازرگانی ایجاب باشید.

جالب است بدانید به زعفران، لقب ادویه خورشید را داده‌اند. ایرانیان در گذشته خواص این گیاه را به رومی‌ها، چینی ها، یونانی‌ها و اعراب معرفی کردند و نحوه زراعت آن را به مردم اطراف مدیترانه آموختند. بنابراین از دیرباز نام زعفران با ایران همراه بوده و بهترین نوع آن در کشورمان تولید می‌شود. اینکه بهترین کشور برای صادرات زعفران کدام است و چگونه با حداقل سرمایه می‌توان بیشترین سود را در این زمینه به دست آورد، در ادامه بطور کامل گفته خواهد شد. برای مشاوره صادرات زعفران می‌توانید از کارشناسان ما در این زمینه راهنمایی کامل دریافت کنید.

حداقل سرمایه برای صادرات زعفران چقدر است؟

در این بخش به این نکته خواهیم پرداخت که صادرات زعفران به چین چقدر هزینه دارد و بطور کلی شرایط صادرات زعفران را بررسی خواهیم کرد. سرمایه اولیه شامل هزینه خرید یا تامین زعفران و همچنین بازاریابی می‌شود و هزینه بازاریابی نیز به دو قسمت سنتی و دیجیتال تقسیم می‌شود. اگر شما تولید کننده زعفران نباشید، باید به دو صورت عمل کنید:

  1. بطور واسطه ای که باید درصدی از هزینه خرید زعفران را ذخیره نمایید.
  2. در روش دوم نیز می‌توانید زعفران را از بازار خریداری کرده و برای اینکار به میزانی که میخواهید تجارت را شروع کنید، سرمایه‌گذاری نمایید.

در روش واسطه‌ای می‌توان پیش پرداخت از مشتریان گرفت و در تجربه‌های اول سعی کنید حداقل ۵۰ درصد مبلغ سفارش را ذخیره نگه دارید. پس از چندین تجربه صادرات زعفران این درصد کاهش پیدا خواهد کرد اما فقط در صورتی این مبلغ را از صورتحسابتان حذف نمایید که هزینه بالاتری را صرف بازاریابی کرده و مشتریانی هدفمند را بیابید.

در روش دوم، توجه روی سرمایه است. بطور تقریبی ۳۰ درصد بودجه باید برای بازاریابی کنار گذاشته شود. حدود ۱۵ درصد نیز برای حمل و نقل و ترخیص به کار می‌رود و مقدار ۳۰ درصد را نیز برای تامین کالا در نظر بگیرید. باقی سرمایه هم برای انبار دفتر و موارد غیرقابل پیش‌بینی در نظر گرفته می‌شود. بعنوان مثال فردی با یک میلیارد سرمایه ۳۰۰ میلیون برای تامین محصول و ۳۰۰ میلیون برای بازاریابی و باقی بودجه را نیز برای پرداخت حقوق و اجاره دفتر و انبار و دیگر هزینه‌ها باید کنار بگذارید. اگر سرمایه شما کمتر از این میزان است بهتر است آن را برای تامین محصول صرف نکنید زیرا بزرگترین عامل موفقیت در این حیطه، بازاریابی قوی و یافتن مشتری زعفران می‌باشد. اگر شما عمده، سرمایه خود را برای خرید زعفران استفاده کنید برای هزینه بازاریابی به مشکل خواهید خورد و کار متوقف خواهد شد.

هزینه بازاریابی برای صادرات زعفران

بودجه مورد نیاز برای بازاریابی را می‌توان مهمترین مولفه جهت سرمایه‌گذاری دانست.

هزینه بازاریابی سنتی

در بازاریابی سنتی ابتدا کشور مورد نظر را انتخاب نموده و بعد هر کدام از هزینه‌های زیر را برای آن کشور محاسبه نمایید. تجارت سنتی متحمل هزینه‌های بالایی است و هزینه دفتر اداری اولین قسمت آن است. هزینه اجاره دفتر در خارج از کشور بستگی به موقعیت جغرافیایی، اندازه و امکانات دفتر، شهر و کشور مورد نظر و دیگر عوامل دارد اما معمولاً هزینه های اجاره دفتر در شهرهای بزرگ و مناطق مرکزی در خارج از کشور بسیار بالاست. در بسیاری از کشورها، هزینه های اجاره دفتر و هزینه های مرتبط با آن مانند هزینه برق، گاز، اینترنت، تلفن و پرداخت حقوق کارمندان بسیار بالاست. همچنین، برای اجاره دفتر در برخی کشورها و شهرها نیاز به پرداخت وثیقه مالی هم دارید که می تواند هزینه های اجاره را افزایش دهد. بعنوان مثال در چین هزینه دفاتر بطور معمول از چند هزار یوان شروع شده و دفاتر کاری که در مکانهای مناسب‌تری باشند طبیعتا تاثیر بهتری در تجارت شما داشته و هزینه ای بیشتر دارند. در دید کلی اگر بازاریابی به خوبی پیش برود باید حدود ۳ تا ۵ ماه از هزینه اجاره دفتر را ذخیره داشته باشید. سایر هزینه ها جهت بازاریابی سنتی عبارتند از:

  • هزینه اجاره انبار: مشتریان سنتی به دیدن محصولات بصورت حضوری علاقمندند و می‌خواهند محصول را سریعا تحویل بگیرند. بدین ترتیب قسمتی از سرمایه شما نیز صرف اجاره انبار خواهد شد.
  • هزینه نیروی کار خارجی: برای اداره دفتر و ارتباط با تاجران و پاسخگویی به خریداران باید نیروی کار در کشور هدف استخدام کنید. این هزینه‌ها برای مدیریت شرکت است و هزینه‌های بازاریابی از آنها جداست.
  • بودجه بازاریابی سنتی: بازاریابی سنتی مواردی همچون تبلیغ در بیلبوردهای محیطی، تبلیغات در رادیو و تلویزیون . پخش تراکت و بروشور و … را در بر می‌گیرد.
  • هزینه بسته‌بندی: با توجه به اینکه سلیقه مردم در کشورهای مختلف متفاوت است. احتمالا نیاز باشد که برای زعفران بسته‌بندی جدید طراحی کنید. ما پیشنهاد می‌کنیم که اگر بودجه محدودی دارید یک ارزیابی بازار انجام دهید و طراحی جدید بسته‌بندی را به زمانی موکول کنید که چند صادرات موفق زعفران را انجام داده باشید.
  • هزینه تجهیز دفتر: طبیعتا دفتر شما نیاز به وسایلی برای پیشبرد کارها خواهد داشت.
  • هزینه انرژی: هزینه‌هایی همچون گاز، برق و تلفن که در بعضی کشورها نیز ممکن است بسیار سنگین باشد.

هزینه بازاریابی دیجیتال

هزینه‌ بازاریابی دیجیتال نیز کاملا به ابزارهای بازاریابی بستگی دارد. امروزه کمپین‌های تبلیغاتی از هزار دلار تا میلیون‌ها دلار را در بر می‌گیرند. واضح است که اگر شما استراتژی بازاریابی مشخصی را نداشته باشید یا کمپین‌ تبلیغاتی پرهزینه‌ای را انتخاب می‌کنید که ROI شرکت منفی می‌شود که ضرر بزرگی به شما خواهد زد یا اینکه هزینه‌ای ناچیز می‌کنید و نتیجه‌ای نخواهید گرفت. عصر، عصر دیجیتال است و شما دیگر نیازی نیست بازاریابی سنتی را در کشورهای دیگر در پیش بگیرید؛ تنها کافیست ثبت شرکت در چین را انجام دهید و کسب و کار خود را در یکی از فروشگاه های اینترنتی به ثبت برسانید تا مشتری های بیزینسی و مصرف کننده ای شما را بشناسند و از شما خرید کنند.

سود صادرات زعفران، بهترین کشور برای صادرات زعفران کجاست؟

سود صادرات زعفران

همانطور که گفته شد ایران به کشورهایی مانند امارات، چین، هند و عراق … زعفران را صادر می‌کند اما صادرات زعفران به چین با توجه به اینکه این کشور اولین و بزرگترین شریک تجاری ایران نیز محسوب می‌شود، بهترین گزینه می‌باشد. زعفران در چین به عنوان گیاهی دارویی بکار می‌رود؛ به همین دلیل ورود این گیاه با ارزش به چین با قوانین و مقررات خاصی همراه است و نیاز به مجوزهای مخصوص به خود دارد. محدودیت‌ها و کنترل‌هایی در این زمینه وجود دارد که برای این امر می‌توانید از کارشناسان حرفه‌ای ما در این مسیر کمک بگیرید. ناگفته نماند که طی رایزنی‌های انجام شده قرار است زعفران برای صادرات به چین از حالت صادرات دارویی درآمده و بصورت کالا روانه چین شود.

صادرات این گیاه هزینه هایی دارد که با احتساب آنها می‌توان سود صادرات زعفران را بدست آورد. هزینه‌هایی که برای گرفتن مجوز و هزینه ترخیص کالا و هزینه‌ای که برای خرید زعفران باکیفیت صرف می‌شود از این جمله هستند. که این امر پروسه صادرات را برای تجار آسان‌تر خواهد کرد. در حیطه مزایای بازار چین برای صادرکنندگان ایرانی می‌توان به این بخش از سخنان محسن احتشام، رییس شورای ملی زعفران اشاره نمود: «چین بازاری نوظهور برای زعفران بود که طی سالهای قبل جهت صادراتی زعفران کشورمان را تغییر و آن را افزایش قابل توجهی داد. این کشور در دو سال قبل جایگاه اول را در واردات زعفران از ایران داشت.»

میزان صادرات زعفران ایران به سایر کشورها

طبق آمار گمرک، مقدار صادرات زعفران در سال ۱۴۰۰ به ۲۶۲۰۰۰ تن رسید. در سال ۹۹ نیز به دلیل خشکسالی‌های پی در پی تولید زعفران کاهش یافته بود. همانطور که در این لیست مشخص است بهترین کشور برای صادرات زعفران، چین است که در رتبه اول قرار گرفته است.

۱۰ کشور اول هدف صادرات زعفران ایرانی عبارتند از:

  1. صادرات زعفران به چین با ۸۵۰۰۰ و ۷۰۸ کیلوگرم معادل ۳۲.۶ درصد از کل صادرات کشور
  2. صادرات زعفران به امارات با ۶۸۰۰۰ و ۲۸۹ کیلوگرم معادل ۲۶ درصد
  3. صادرات به اسپانیا با ۴۴۰۰۰ و ۸۷۵ کیلوگرم معادل ۱۷.۱ درصد
  4. صادرات به عمان با ۸۲۷۰ کیلوگرم معادل ۳.۲درصد از کل صادرات کشور
  5. صادرات به افغانستان با ۶۷۶۰ کیلوگرم معادل ۲.۶ درصد
  6. صادرات به قطر با ۵۸۷۰ کیلوگرم معادل ۲.۳درصد
  7. صادرات زعفران به هند با ۴۹۵۹ کیلوگرم معادل ۱.۹ درصد
  8. صادرات به هنگ کنگ با ۴۱۲۰ کیلوگرم معادل ۱.۶ درصد
  9. صادرات به ماکائو ۴۱۱۸ کیلوگرم معادل ۱.۶ درصد از کل صادرات کشور
  10. صادرات به ایتالیا با ۳۹۴۱ کیلوگرم معادل ۱.۵ درصد

ده کشور اول هدف صادرات زعفران ایران در سال ۱۴۰۰ جمعا ۲۳۶۰۰۰ و ۹۱۰ کیلوگرم از این گیاه با ارزش را از ایران وارد نموده‌اند و بدین ترتیب ۹۰.۲ درصد کل صادرات زعفران ایران را به خود اختصاص داده‌اند. ۶۹ کشور باقی مانده در مجموع ۹.۸ از کل صادرات را در بر می‌گیرند.

مدارک مورد نیاز و مجوزهای صادرات زعفران به چین

مدارک مورد نیاز و مجوزهای صادرات زعفران به چین

تمامی موارد مربوط به مجوز صادرات زعفران به چین و مدارک مورد نیاز آن در این قسمت آورده شده است:

  • کارت بازرگانی برای صادر کننده زعفران، در واقع صادرات زعفران بدون کارت بازرگانی ممکن نیست
  • معرفی نامه یا وکالتنامه برای اظهار کننده زعفران
  • اخذ گواهی استاندارد
  • گرفتن گواهی قرنطینه دامی و نباتی
  • گواهی بهداشت
  • مجوز صدور
  • تهیه صورت عدل بندی
  • اظهارنامه مخصوص زعفران صادراتی
  • گواهی احراز هویت

آموزش نحوه صادرات زعفران به چین

بازاریابی در کشور مقصد

این مرحله یکی از با اهمیت‌ترین مراحل صادرات زعفران است که برای اینکار باید بازار کشور مقصد را به خوبی شناخت. برای این منظور بررسی بازار چین و راه‌های نفوذ به آن بعنوان بزرگترین وارد کننده زعفران ایرانی توصیه می‌شود.

تولید یا خرید زعفران درجه یک ایرانی

در هر دو صورت چه تولید کننده باشید و چه زعفران را از کشاورز خریداری کنید باید بدانید که برای موفقیت در بازار جهانی باید محصول شما بسیار مرغوب و باکیفیت باشد.

بسته‌بندی باکیفیت و زیبا

بسته‌بندی امروزه نقش مهمی در فروش کالاهای صادراتی دارد و یکی از مراحل مهم صادرات زعفران انتخاب بسته بندی خوب است.

انجام تشریفات گمرکی مربوطه

در اینجا پروسه ترخیص زعفران انجام شده و بعد بارنامه ارسال محصول به چین صادر می‌شود.

حمل کالا

پس از ترخیص کالا باید محصول را با استفاده از وسیله‌ای مناسب به کشور چین ارسال کنند. در این قسمت با در نظر گرفتن حجم و وزن بسته بندی، عموما از روش حمل هوایی به چین استفاده می‌شود.

جمع بندی

در این مقاله مراحل و نحوه صادرات زعفران به چین بطور کامل شرح داده شد. زعفران که به طلای سرخ معروف است، از مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران محسوب می‌شود. برای آنکه پروسه صادرات این محصول که با محدودیت‌هایی نیز همراه است، بدون مشکل و در کوتاه‌ترین زمان انجام شود، می‌توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جلالی
جلالی
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر باشه
ممنون از مقاله خوبتون
آیا پر سود بودن واردات کالا از چین وابسته به قصد و نیت و نوع نیاز وارد کننده است ؟
چه کالاهایی برای واردات بیشتر پیشنهاد میشه ؟ حدودا ۲ میلیون دلار سرمایه دارم

حسن جوانی
حسن جوانی
11 ماه قبل

با سلام و خسته نباشید و تشکر از اطلاعات مفیدتان.در صورت امکان اینجانب رو راهنمایی فرمایید که آیا تجارت کیفی در مورد زعفران به چه نحوی هست ؟آیا می‌شود زعفران را مثلا ۲۰۰ گرم یا ۲۵۰ گرم را بدون پرداخت عوارض گمرکی به چین برد و درآنجا بفروش رساند؟

siavash
مدیر
پاسخ به  حسن جوانی
6 ماه قبل

سلام و عرض ادب
لطفا از طریق تلفن های شرکت
tel:02122392029
tel:02122392491
tel:02122392780
یا تلگرام :https://t.me/TPCICEJOB
یا واتس اپ: https://wa.me/+989354288299
با ما در ارتباط باشید و درخواستتان را مطرح بفرمایید .سپاسگزارم

keyboard_arrow_up
4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x